Et sunnere alternativ - Hjemmelaget marsipan

Julekaker, julegodt, julemat - alt dette som er så godt, og som selfølgelig hører julen til. Ja, og marsinpan da. Julemarsipan.

Det meste av dette legger seg som kjent på sidebenene - men jeg siterer Wenche fra God Morgen Norge; "Det er ikke det mellom jul og nyttår som betyr noe hva du spiser, det er det mellom nyttår og jul"



 

Med andre ord, man bør ikke stresse over hva man putter i seg i julen, man bør ikke telle kalorier - heller nyte julens gode smaker og være takknemmelig.

Men,  jeg skjønner jo de som likevel er litt mer forsiktig, og jeg liker å ha alternativet på kakebordet når vi har gjester.

Det hadde vi idag, mannen hadde bursdagsfeiring.. og julekakene fikk ben å gå på. Marsipankulene også, de forsvant helt ;) 

Derfor deler jeg denne oppskriften på hjemmelagd marsipan, en sunnere alternativ. 

Hjemmelaget marsipan: 

*2 eggehviter

*ca 90 g mandelmel - Kan kjøpes på helsekost eller funksjonellmat.no

*60 g sukrin melis - Kan kjøpes på helsekost eller funksjonellmat.no

*3-4 dråper mandelessens/romessens

********

Bland sammen mandelmel, eggehviter, sukrinmelis og mandelessens. Kna deigen sammen, smak gjerne til. Om du synes den er for lite søt har du i litt mer sukrinmelis, og mandelmel om den virker løs. La deigen hvile i 15 min.

Deles opp i ca 15 deler - trill til kuler og sett på fat. Dekorer gjerne med mørk sjokolade over, slik som jeg har gjort. Jeg brukte Sukrin sjokoladen fra funksjonellmat.no - med 1/4 ts kokosfett i. 

De smaker faktisk, tro det eller ei, Anthon Berg marsipan. 

Mmm, såå godt til kaffen! 

(En kule inneholder ca 30 kcal) 
#julegodt #hjemmelaget #marsipan #mamma #oppskrift #mat #godtno #famwanagasegg 


 

2 kommentarer Skjul

kvardagsglede

18.12.2016 kl.19:16

Takk for tips! Såg veldig godt ut :)
Fru Jacobsen (@frujacobsenno)

19.12.2016 kl.23:02

Kanskje lage sånne til mannen etter jul. Han elsker marsipan og da er det greit at den er litt sunn sånn uten om julen :)

Skriv en ny kommentar

hits